
Internationaal
Spes Nostra opent haar blik op de wereld!
eTwinning
eTwinning is een Europees initiatief waarbij leerlingen en leraren de kans krijgen om online samen te werken met scholen uit andere landen.
In het tweede jaar is er voor Engels een project "Identity Detectives", dat werd uitgewerkt met de Tsjechische school Masarykova Základní Skola (Praag). In het derde jaar is er het project getiteld "Teen Life in Belgium and the UK". Hierin wordt het schoolse leven en de structuur van het onderwijs in onze school vergeleken met de Britse Highgate School uit Haringey (Noord-Londen). In het vijfde jaar is er het project "Le Plat Pays und die Schwäbische Alb" waarin leerlingen de Duitse cultuur opsnuiven.
Le Plat Pays und die Schwäbische Alb
Spes Nostra vindt het belangrijk de leerlingen een ruime blik op de wereld te bieden. Internationalisering, het verkennen van nieuwe oorden met een open geest en de kennismaking met andere talen en culturen dragen we daarbij hoog in het vaandel. Aan een groep van vijftien gemotiveerde vijfdejaars bieden we dan ook graag de kans om de Duitse cultuur op te snuiven tijdens een uitwisseling met de Georg-Goldstein-Schule in Bad Urach, in de buurt van Stuttgart. Ons project, le Plat Pays und die Schwäbische Alb, kreeg intussen een officiële eTwinning-erkenning.
In een eerste fase maken de leerlingen kennis met elkaar via de online TwinSpace, waar ze een filmpje zullen posten en aan een live chatsessie kunnen deelnemen. De voertalen zijn daarbij Engels en Duits. Daarna volgt het fysieke deel van de uitwisseling: eind februari trekken onze vijfdes naar Duitsland en na de paasvakantie maken wij onze partners op onze beurt wegwijs in Spes Nostra.
De deelnemers worden tijdens hun verblijf gekoppeld aan een Duitse leerling met wie ze lessen volgen, een bedrijf in de buurt bezoeken, toeristische uitstappen doen (o.a. naar Stuttgart en Tübingen), etc. Daarnaast werken zij samen aan een overkoepelend project, een gezamenlijk multimediaal verslag van hun verwachtingen en ervaringen. Het belooft zonder twijfel een verrijkende ervaring te worden; wir freuen uns schon darauf!
Marcq-en-Baroeul: uitwisseling 3de jaar
Voor het derde jaar voorzien we een uitwisseling met een Franse school uit Marcq-en-Baroeul. In het eerste deel van de uitwisseling komen de Franse leerlingen bij ons op bezoek. Deze uitwisseling verloopt volledig in het Engels. Dit is vast en zeker een verrijking voor alle deelnemende leerlingen. In mei bezoeken onze leerlingen Institution Marcq en zullen ze verplicht zijn om in het Frans te communiceren.
Er wordt een apart programma uitgewerkt voor de leerlingen van de economische klassen en de wetenschapsklassen.
Parijs: 4de jaar
Om de 2 jaar biedt de school de leerlingen van het vierde jaar de gelegenheid zich in te schrijven voor een driedaagse reis naar Parijs, meestal tijdens het Hemelvaartweekend. De leerlingen logeren hierbij in Franse gastgezinnen.
Zowel de “klassieke” toppers als de moderne attracties komen aan bod:
- In het Louvre kunnen de leerlingen enkele topwerken van de kunstgeschiedenis bewonderen (Mona Lisa, Venus van Milo ...).
- Heel interessant is ook het Musée de l'Art Moderne in het Centre Pompidou.
- Een bezoek aan het moderne zakencentrum La Défense met La Grande Arche is altijd een indrukwekkende belevenis.
- Het 17e eeuwse paleis van de zonnekoning Lodewijk XIV en de schitterende tuinen in Versailles vormen het hoogtepunt van de driedaagse.
- Andere bezienswaardigheden zijn de Notre-Dame, de Sainte-Chapelle, de Arc de Triomphe, de Champs-Elysées, de Sacré-Coeur ...
Een boottochtje op de Seine en een bezoek aan de Eiffeltoren maken deze culturele en ontspannende uitstap onvergetelijk!
Londen: 4de jaar
Wij brengen de leerlingen bij Engelse gastgezinnen onder. Op die manier worden ze aangemoedigd om de Engelse taal te spreken en zo komen ze rechtstreeks in contact met de “British way of life”.
Het programma ziet er ongeveer als volgt uit: guided tour van de stad, bezoek aan de St Paul’s kathedraal, het wassenbeeldenmuseum van Madame Tussaud, de wissel van de wacht aan Buckingham Palace en het British Museum. Bovendien bieden wij ook een musical aan.
Vanzelfsprekend zal er nog tijd voorzien zijn om de stad op eigen houtje te verkennen. Op dag twee is er ook een keuzeprogramma met een viertal opties.
Berlijn-Krakow: 6de jaar
Onder het motto “Berlin ist eine Reise wert” trok Spes Nostra Kuurne op 24 april 1984 met vijfde- en zesdejaars voor het eerst naar de toenmalige hoofdstad van de DDR. Het was een hele onderneming, zo’n reis naar het Oostblok. Twee jaar later werd Krakau als tweede bestemming daaraan toegevoegd. De confrontatie met een heel ander politiek, economisch en sociaal systeem maakte diepe indruk. Onze “alternatieve” schoolreis was geboren.
Al meer dan tweeëntwintig keer reisde de school inmiddels richting Duitsland en Polen. De geschiedenis heeft intussen haar werk gedaan, maar de reis is even boeiend gebleven. De rode draad ervan is het verhaal van de twintigste eeuw: twee wereldoorlogen, de koude oorlog, en de Oost-Europese revolutie, met als hoogtepunten de verdeelde stad Berlijn en het vernietigingskamp Auschwitz.
Op deze afscheidsreis zijn de vriendschappen tussen onze zesdejaars hechter dan ooit. Ze krijgen nog eens de kans om samen te ontspannen, maar toch is de reis veel meer dan enkel ontspanning: ze is een aangrijpend pleidooi voor het respecteren van de mensenrechten.
We zijn er dan ook van overtuigd dat deze “Polenreis”, die we met een heel team van leerkrachten voorbereiden en begeleiden, voor hen een onvergetelijke ervaring is, die we in de toekomst zullen blijven aanhouden.
Internationale samenwerking met St. Philomena's uit Londen
In het vierde jaar krijgen de leerlingen de kans om in te tekenen voor een uitwisselingsproject met Saint Philomena’s Catholic School uit Carshalton (Zuid-Londen). Elke leerling wordt gekoppeld aan een Britse leerling.
In een eerste fase (november) trekken onze leerlingen naar Carshalton voor drie dagen. Ze verblijven in het gezin van de leerling waaraan ze gekoppeld werden, volgen lessen mee in Saint Philomena’s en doen een culturele uitstap naar Londen.
In januari gebeurt de omgekeerde uitwisseling en komen de Britse leerlingen naar België. Ook hier verblijven ze in het gezin van hun uitwisselingspartner en volgen ze het schoolleven in Spes Nostra mee. Bovendien geven ze ook korte stukjes les in één van de drie (of uitzonderlijk vier) A-levelvakken die Britse leerlingen in de derde graad (year 12 & 13) moeten kiezen. Tenslotte is er ook een uitstap naar Brugge.
Vanaf 2019-2020 wordt ook in beide fasen tijd uitgetrokken om aan een gezamenlijk project te werken. We willen in dit project vooral rond diversiteit en culturele identiteit werken, onder de werktitel “Are we really that different?”.
Dit project wil vooral een immersieproject zijn om leerlingen te laten kennismaken met een andere schoolcultuur, het leven aan de rand van een grootstad, maar ook en vooral om over de landsgrenzen heen nieuwe vriendschappen te smeden. Het doet ons veel plezier om te horen dat de leerlingen blijven contact houden en dat meerdere deelnemers al concrete afgesproken hebben om elkaar opnieuw te ontmoeten.
Y(our)E(urope)Y(our)S(ay) 2018
Onze school werd geselecteerd om België te vertegenwoordigen op het grootschalige evenement Your Europe, Your Say 2018. Samen met 32 andere scholen uit heel Europa – de 28 EU-lidstaten en 5 kandidaat-lidstaten – trok een delegatie op 15 en 16 maart 2018 naar Brussel om te debatteren over de rol die cultuur kan spelen in de toekomst van Europa.
Onze leerlingen deden dit samen met leerlingen uit onder meer Bonn, Göteborg, Podgorica, Porto, Tallinn, Tirana en Venetië. Ze brainstormden, debatteerden en stemden over drie voorstellen waarmee de Europese instellingen bij de beleidsvorming rekening zullen houden. Zij werden begeleid door meneer Goerlandt.
Hier vindt u het filmpje van dit evenement.
EPAS
Donderdag 9 mei, Europadag. Met de EPAS-werkgroep planden we daarvoor tussen de middag een quiz in het atrium. Het werd een ren-je-rot spelletje waarbij het atrium in beletterde vakken werd verdeeld, er telkens meerkeuzevragen gesteld werden, en de leerlingen in het vak met de correcte letter moesten gaan staan. Wie het fout had, viel af. Wie als laatste overbleef won overheerlijke, boules de berlins voor de hele klas!